I och med att jag på sistone funderat mycket på vad jag faktiskt vill göra i framtiden så har mitt fokus nu legat helt på huruvida jag ska gå i min pappas fotspår eller ej. Min pappa jobbar inom assistancekåren. Det är alltså han som bärgar bilar som kört av vägen, eller generellt hjälper till vid ärenden som behöver vägassistans.
Mitt stora intresse är (som många av er vet) shopping. Men för den delen behöver inte det betyda att jag bara handlar väskor och smink. Mina intressen sträcker sig längre än så, och just nu har jag gjort djupdykningar kring blixtljusramper och varningsljus. Det är ju nämligen så att om du, som min pappa, är egenföretagare, så är det upp till dig själv att utrusta ditt fordon med den belysning som krävs för att du ska få utföra ditt arbete som vägassistent.
När jag kikat runt på internet så fann jag att det absolut viktigaste för människor inom branschen är att deras varningsljus (eller saftblandare som de kallas), är godkänd enligt ECE-R65. Detta för att de ens ska få användas på vägarna i Europa och värt att nämna är att varumärket 911 signal sticker ut på marknaden genom god kvalitet till mycket lågt pris. Utöver det är även kapslingsklassen, alltså IP-klassen, av största vikt, då det är denna som säkerhetsställer att inte damm och fukt hittar in innanför linsen. En kapslingsklass över IP67 är ett minimum för de flesta.
Utöver det är det diskuteras en hel del detaljfrågor; antalet blixtljusmönster, diodfärg, storlek och fästning. Jag har dock förstått att arbetande inom assistancekåren sätter mycket vikt vid sina blixtljus, då dessa blir nästan en förlängning av dom själva. Jag minns själv hur fascinerad jag var av de blinkande ljusen när jag var liten. Det kanske är därför detta yrke lockar mig med sådan intensitet.
Utöver ovanstående punkter så nämner även branschfolket på forumen följande vid val av blixt- eller varningsljus:
– Garantitid. Om olyckan är framme, se till att du har en garanti på minst 2 år.
– EMC-godkänd. Detta för att lampan inte ska störa ut övrig elektronisk utrustning i bilen.
– Temperaturtålig. Detta gällde framförallt de som arbetade i norra delar landet.